هیچ کس به اندازه ابلهی که زبانش را نگه می دارد به یک مرد عاقل شباهت ندارد.

سنت فرانسیس

جهک بر این باور است که برای فراخوانی عموم به مطالعه، نقد مکتوب و ثبت گزارش تخصصی از رویدادهای مرتبط ضروری است. به همین منظور از پاییز ۹۳ گروه نویسندگی جهک آغاز به کار نموده است تا نیروهایی متخصص در زمینه‌های گزارش، خبر و مقاله، ویرایش، تألیف مقاله، معرفی کتاب و نقد ادبی تربیت نماید. از آن زمان تا کنون ۴ دوره آموزش تخصصی برای نیروهای داوطلب برگزار شده است که بخشی از آثار آن‌ها به طور مرتب بر روی قسمت‌های مختلف سایت جهک قرار می‌گیرد.

در این نشست‌ها که با هدف ترویج کتابخوانی در میان دانشجویان در دانشگاه­ها طراحی شده‌است، یک داستان کوتاه منتخب بلندخوانی مي­شود و سپس گفتگویی پیرامون آن شکل مي­گيرد و هدایت می‌گردد. در این نشست‌ها دانشجویان با مبانی نقد ادبی به طور عملی آشنا می‌شوند.

این نشست‌ها تاكنون در دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شده­است.

زمان اجرا: دی ماه 91 تا دی ماه 92

هدف از اجرای این طرح افزایش آمار کتابخوانی در شهر، معرفی نویسندگان­، ایجاد انگیزه برای مطالعه­ی مستمر و روزانه و فراهم آوردن فرصت گفتگو برای شهروندان درباره­ی مضامین اجتماعی مطرح در کتاب است. در این طرح، یک کتاب با توجه به معیارهایی چون سازگاری با ارزش‌های فرهنگی جامعه، حجم و قیمت مناسب برای عموم، ارزش هنری و ادبی اثر و تأیید جامعه کتابخوان و جشنواره‌های داخلی انتخاب می‌شود و سپس جهک می‌کوشد که مردم شهر را به همخوانی این کتاب تشویق کند و فرصت گفتگو درباره‌ی آن را فراهم سازد.

 

جهک به همت اعضای خود توانست به شیوه­های مختلف از جمله نصب پوستر در نقاط مختلف شهر، معرفی چهره به چهره­ی طرح در مجامع مختلف و... مردم شهر تهران را به مشارکت در این طرح کتابخوانی ترغیب کند. این طرح با برگزاری چهار نشست در طول سال 1392 که نخستین آن با حضور نویسنده­­ی کتاب و سه نشست دیگر در دانشگاه صنعتی شریف، نگارخانه­ی نهاوند و فرهنگسرای چیذر- فرصت‌هایی را برای شهروندان پدید آورد تا گفتگو را بر سر موضوعات و دغدغه­های اجتماعی مطرح در اثر تجربه کنند و فرهنگ مشارکت و هم­اندیشی و صبوری در برخورد با آرا و نظرات متفاوت و نیز انگیزه برای مطالعه­ی مستمر تقویت گردد. دریافت بازخورد از اجرای این طرح علاوه بر بازخورد حضوری و فرم‌های نظرسنجی، از طریق سامانه‌ی پیامکی انجام گرفت تا آمار قابل اعتمادی از میزان همراهی مردم و تأثیر طرح در جامعه به دست آید. البته رسیدن کتاب به چاپ‌های بعد و بالا رفتن رتبه‌ی جستجوی نام کتاب بر مبنای سرویس آمارهای گوگل، به خوبی اثر طرح را نشان می‌دهند.

این طرح نیز برای نخستین بار در کشور اجرا شده و با موفقیتی فراتر از انتظار روبه‌رو شد.

پایش پیوسته‌ی کتب تازه منتشر شده جهت اجرای دوره‌های بعدی این طرح برای گروه‌های مختلف سنی ادامه دارد و در صورت فراهم آمدن امکانات کافی اجرا خواهد شد.

زمان اجرا: ابتدای خرداد 91 تا کنون

در این نشست­های نقد و بررسی کتاب که هر هفته برای اعضای جهک برگزار می‌گردد، ضمن تمرین شیوه‌های مختلف نقد یک اثر مکتوب، برای هر یک از آثار خوانده شده (متناسب با محتوا و پیشینه‌ی آن) یک «بسته‌ی کتاب[1]» توليد و فراهم می‌شود که به نوعی راهنمای خواندن و راهگشاي تحليل و درک بهتر اثر برای ديگر علاقمندان است. گفتنی ست این بسته‌های کتاب برای نخستین بار در کشور، با هدف تعمیق تجربه‌ی کتابخوانی براي کتابخوانان حرفه‌ای و راهنمایی برای کتابخوانان تازه‌کار (به صورت فردی یا گروهی) توسط اعضای داوطلب این سازمان تهیه شده‌اند. این نشست‌ها از آغاز تأسیس جهک به صورت هفتگی و پیوسته برگزار شده‌اند و همچنان ادامه دارند.

اگر خواندن، بهترین راه است برای شناخت آدمیان، فرهنگها و سرزمینها؛ اگر چاره جویی برای مشکلات اجتماعی و رسیدن به توسعه ی پایدار راهی ندارد جز مطالعه و آشنایی با اندیشه ها و نظرات اندیشمندان و نیز تمرین همکاری و مشارکت؛ پس تلاش برای لذت بردن از کتابخوانی و تمرین آن ضرورتی انکارناپذیر است. مدرسه نهادی نیرومند است، شبکه ای گسترده در سراسر کشور که جمعیت قابل توجهی را در نقشهای دانش آموز، معلم، معاون، مدیر، والدین، دفتردار، حسابدار و . . . در خود جای میدهد. نقش مدرسه را در شکل دادن به عادتها و ویژگیهای فردی نمی توان نادیده گرفت. به عدد 16000 فکر کنید. 16000 ساعت زمان اندکی نیست. هر دانش آموز ایرانی در دوازده سال تحصیل 16000 ساعت در مدرسه می گذراند. آیا ما در 12 سال تحصیل مدرسه ای همه ی آنچه را که می بایست یادگرفتیم؟ آیا مهارتهای لازم را برای زندگی اجتماعی و رسیدن به اهداف آموختیم؟ آیا مدرسه سهم خود را در کتابنَخوانی ایرانیان می بیند؟ جهک در سال تحصیلی گذشته یک طرح ماراتنِ کتابخوانی در سه مدرسه ی تهران برگزارکرده است و اینک شما معلمان، مدیران و اولیای مدارس را به یاری می طلبد. تجربه به ما نشان داده است که می توان بی آنکه برنامه های درسی آسیبی ببیند، انگیزه ی خواندن را در دانش آموزان پدیدآورد. اگر معلم درس ادبیات و زبان فارسی، دینی، اجتماعی یا تاریخ هستید، به خصوص درس ادبیات و زبان فارسی در دبیرستان و فارسی دبستان و راهنمایی با شماره ی 09124939407 تماس بگیرید.

امروز: س 03 05 96